IŠ PIRMO ŽVILGSNIO TURĖJĘS ĮVYKTI CHAOSAS NEĮVYKO – LOPŠELIO-DARŽELIO „BERŽELIS“ PEDAGOGAI NUSTEBINO SUTELKTUMU
Pirmoji nuotolinio ugdymo savaitė baigėsi ne tik bendrojo ugdymo mokyklose, bet ir ikimokyklinio ugdymo įstaigose. Šalyje didesnį dėmesį sutelkus į moksleivių ir mokyklų sklandaus darbo užtikrinimą, už kompiuterių ekranų ir savų namų durų ikimokyklinio ugdymo įstaigų pedagogai nustebino gebėjimu per labai trumpą laiką persiorientuoti ir kryptingai bei efektyviai organizuoti vaikų ugdymą nuotoliniu būdu.
Didžiajai daliai lopšelio-darželio pedagogų IT taikymas ugdymo procese vis dar buvo prioritetinių kompetencijų, kurias būtina tobulinti, sąrašo viršuje. Ekstremalios situacijos šalyje padėtis, kuomet ugdymą teko perkelti į skaitmeninę erdvę, tapo pačia realiausia praktine skaitmeninių kompetencijų įtvirtinimo aikštele.
Šiaulių lopšelio-darželio pedagogai iššūkį įveikė – baigėsi pirmoji nuotolinio ugdymo savaitė, kurios metu vyko intensyvus bendravimas tarp pačių pedagogų, administracijos, ugdytinių tėvų ir vaikų. Suvokiant, kad kiekviena diena yra svarbi vaiko raidai bei sėkmingam jo asmenybės vystymuisi, buvo dirbama pagal įstaigos patvirtintą ikimokyklinio ugdymo bei bendrąją priešmokyklinio ugdymo programas. Remiantis programomis bei pedagogų ilgalaikiais planais ir toliau vyko savaitinis ugdomosios veiklos planavimas, pedagogai atsakingai ruošė medžiagą bei informaciją ugdytinių tėvams, teikė užduotis, bendravo su vaikais sinchroniniu bei asinchroniniu būdu, rinko grįžtamąjį ryšį, kuris užtikrins galimybę stebėti bei vertinti vaiko pasiekimus net ir ekstremaliomis sąlygomis. Tėvams bei pedagogams teiktos rekomendacijos aktualios nuotolinio ugdymo procese. Įstaigos administracija parengė bei kartu su pedagogais aptarė ir patvirtino nuotolinio ugdymo vykdymo įstaigoje planą, tvarką bei taisykles.
Ypatingai suintensyvėjo bendravimas ir ryšys pedagogų su tėvais ir pačiais vaikais. Nuotolinio ugdymo pradžioje buvo atlikti tėvų ir pedagogų susitarimai dėl bendravimo intensyvumo, laiko, trukmės, grįžtamojo ryšio teikimo būdų bei intensyvumo, aiškintasi, kokias technines galimybes turi tėvai, kurie nuotolinio bendravimo būdai ir laikas tėvams yra priimtiniausi. Teikta informacija apie pačio nuotolinio ugdymo pobūdį, reikalingumą, tėvų įsitraukimo svarbą bei būtinumą. Aptarti bendravimo ir ugdymo būdai su tomis šeimomis, kurios neturi techninių galimybių arba sąlygų dirbti kartu su vaiku.
Nuotolinis ugdymas įstaigoje vyksta teikiant savaitės veiklų aprašymą tėvams, kuriame nurodoma savaitės tema, tikslai, uždaviniai, siektini rezultatai bei veiklos ir jų aprašymai. Organizuojant nuotolinį ugdymo procesą pedagogai naudoja el. dienyną „Mūsų darželis“, el. paštą, virtualias aplinkas ir programas: Facebook, Messenger, Zoom, Skype, Padlet ir kt. Ugdymo eigoje renkamas ir fiksuojamas grįžtamasis ryšys.
Nenutrūko ir įstaigoje dirbančių švietimo pagalbos specialistų, meninio ugdymo mokytojų darbas. Specialistai įsijungė į kiekvienos ugdytinių grupės bendravimą ir taip pat remdamiesi savo ugdymo planais rengė bei teikė vaikams užduotis. Bendruomenė ir toliau liko aktyvi, empatiška – suorganizuotos Dauno sindromo dieną bei Pasaulinės autizmo supratimo dienos pažymėjimo akcijos skaitmeninėje erdvėje, atidaryta įstaigos organizuojama respublikinė virtuali paroda-konkursas „Mano svajonių pavasaris su dviratuku“ bei respublikinė virtuali įstaigos organizuotos parodos-konkurso „Gandro diena“ paroda.
Atlikus įstaigos ugdytinių tėvų apklausą (apklausoje dalyvavo 30 proc. tėvų) apie pirmosios nuotolinio ugdymo savaitės organizavimą paaiškėjo, kad daugiau nei 80 proc. apklausoje dalyvavusių tėvų jungiasi prie elektroninio dienyno ir stebi ten pateikiamą informaciją, 100 proc. tėvų naudojasi kitais komunikavimo būdais bendraujant su pedagogais nuotolinio ugdymo metu. 89 proc. apklaustų tėvų mano, kad pedagogų teikiamų užduočių ir informacijos pakanka. Neigiamų nusiskundimų nesulaukta, tėvai džiaugiasi auklėtojų darbu, kūrybiškai pateikiamomis užduotimis, auklėtojų rodomu dėmesiu, kiekvieno vaiko pastangų pastebėjimu bei ryšio ir santykio palaikymu. Planuojant kitos savaitės veiklas atsižvelgta į tėvų išsakytus pasiūlymus proceso tobulinimui: tėvai siūlė tobulinti grįžtamojo ryšio pateikimo būdus, prašė iš anksto parengti kitai savaitei reikalingų priemonių sąrašus, vengti užduočių, kurioms reikalingi spausdintuvai ar kiti ne visų turimi daiktai ar priemonės ir kt. Apklausoje dalyvavo visų įstaigos grupių atstovai.
Reguliariai vyksta virtualūs administracijos bei metodinės grupės pedagogų pasitarimai, veikla planuojama, analizuojama, teikiama pagalba.
Karantino laikotarpiu iki prasidedant nuotoliniam ugdymui pedagogai intensyviai ruošėsi ugdymui, kėlė kvalifikaciją klausydami bei dalyvaudami virtualiuose seminaruose, rengė projektų, renginių aprašymus bei scenarijus, gamino metodines priemones, kūrė apklausų įrankius, rengė pranešimus konferencijoms, STEAM veiklų planus, atliko pavasarinį ugdytinių pažangos vertinimą, rengė bei dirbo su švietimo pagalbos dokumentacija ir kt.
Visa bendruomenė yra individualaus ir bendruomeninio augimo etape. Viskas turi pradžią ir pabaigą – viskam pasibaigus grįšime sustiprėję ir patobulėję.
Šiaulių lopšelio-darželio „Berželis“ direktorė
Onutė Raščiuvienė