TĖVŲ VAIDMUO UGDANT 5-7 METŲ VAIKŲ KALBĄ
Šeimos įtaka vaiko kalbai bei tarčiai yra labai didelė. Mažylis klausosi, ką kalba tėvai, aplinkiniai. Jam patinka klausytis pasakų, eilėraščių, dainų. Čia svarbų vaidmenį vaidina aiški, taisyklinga mamos kalba. Suprantama, tėvai ne visada gali sudaryti tokia sąlygas, kad vaikas girdėtų taisyklingą tarimą, bet būtina girdėti, kaip vaikas taria žodžius, prireikus juos taisyti. Suaugusiems netinka mėgdžioti vaiko kalbą. Kalbėti reikia paprastai, suprantamai, normaliu tempu, taisyklingai tariant visus garsus, tiksliai pavadinant daiktus.
- Kalbėdami su vaiku vartokite žodžius ,,daug‘‘, ,,keletas‘‘, ,,keli‘‘.
- Pasakykite vaikui adresą, tegul jis pakartoja.
- Pasakykite vaikui telefono numerį, tegul jis tuoj pakartoja.
- Kalbėdami su vaiku vartokite žodžius ,,mažai‘‘, ,,mažiau‘‘, ,,daug‘‘, ,,daugiau‘‘,
- Papasakokite vaikui juokingą istoriją, padrąsinkite, kad perpasakotų draugams.
- Pabaigę kokį nors darbą (grįžote su pirkiniais iš parduotuvės) prašykite, kad vaikas papasakotų jums, ką nupirkote, padėkite jam.
- Padėkite vaikui taisyklingai vartoti prielinksnius ,,prie‘‘, ,,už‘‘, ,,šalia‘‘, ,,iš‘‘ ,,per‘‘ ,‘‘po‘‘, ,,nuo‘‘.
- Paruoškite kokią nors istoriją iliustruojančią kortelių seką. Papasakokite vaikui apie ką ši istorija. Padėkite dvi korteles, kurios vaizduoja istorijos įvykius. Paprašykite, kad vaikas papasakotų vėlesnį įvykį.
- Paprašykite, kad vaikas apibūdintų daiktų grupes apibendrinančius žodžius.
- Padėkite jam klausdami, kam naudojamas daiktas, kokios jis spalvos, kokio dydžio, kokios formos.
- Parinkite keletą skirtingų priešingos reikšmės žodžių ,,karštas‘‘, ,,šaltas, ,,storas‘‘, ,,plonas‘‘.
- Kalbėdami su vaiku ar skaitydami jam klauskite ar tu žinai, ką šitas žodis reiškia. Po to paaiškinkite žodžio reikšmę.
- Kalbėdami su vaiku aiškiai tarkite skaitvardžių, būdvardžių, daiktavardžių galūnes, kad parodytumėte, kaip reikia juos derinti.
- Drąsinkite vaiką išreikšti savo jausmus klausdami, koks jo mylimiausias žaisliukas, ką jis veikė vakar, ką jis mėgsta valgyti ir t.t.